wind of tragedy

Άνεμος της Τραγωδίας

Solo Performance

Δευτέρα 13 Ιουλίου 2015, στις 21:30

Θεατρική Εταιρεία Πολυώνυμο
Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.

Ο Άνεμος της Τραγωδίας με «μουσικά» στοιχεία, θέματα, σκηνές και ήρωες από τον στυγερό Κύκλο του Μύθου των Ατρειδών.
Δίνοντας μια καινούργια διάσταση στους ρόλους και στην υποκριτική, ο Άρης Ρέτσος ερμηνεύει τον Φρουρό, την Ηλέκτρα, τον Κήρυκα, τον Αγαμέμνονα, την Κλυταιμνήστρα, τον Άγγελο και με μια ειδική, κατά γενική ομολογία πρωτάκουστη τεχνική, αποδίδει τη Φωνή και τον Ήχο του πολυπληθούς Χορού.
Ο Άρης Ρέτσος επεξεργάζεται τόσο λεπτά το ψυχολογισμικό «εργαλείο» του ηθοποιού, ώστε η συνείδησή της Πράξης του γίνεται κρίκος σύνδεσης της Τέχνης με τον Κόσμο.
Η παράσταση Άνεμος της Τραγωδίας είναι αποτέλεσμα πολύχρονης αναζήτησης από τον Άρη Ρέτσο. Μέσα από την ακουστική και την εκφορά του σημερινού λόγου στην αρχαία τραγωδία, ο ηθοποιός μεταχειρίζεται αόρατα στοιχεία και μας δείχνει καθαρά, πώς οι διαφορετικές φωνές και τα αισθήματα των Ηρώων ή του Χορού με το λόγο, το ρυθμό και τη μουσική, εκφράζουν μια καινούργια, αλλά και κλασική με έναν άγνωστο ίσως τρόπο, σχέση με το χώρο του Αρχαίου Δράματos και όχι μόνο.
Στη μουσικοηχητική φόρμα που συνεχώς εξελίσσεται, προστίθενται τώρα ένθετα ακούσματα, από διαφορετικούς πολιτισμούς, είτε σαν αντίστιξη σ’ αυτά που ακούγονται στη σκηνή, είτε αρμονικά ή και απλώς συνοδευτικά. Έτσι, ασημένιες, αλλοιωμένες, στριγγές φράσεις πιάνου παρεμβαίνουν στο λόγο της Ηλέκτρας, ένα χθόνιο, πνευστό ντιτζεριντού Αυστραλών ιθαγενών μοιράζεται τη νύχτα με τον Αγαμέμνονα, λευκός αέρας κυματίζει στις φωνές του Χορού, ενώ κρουστά γιαπωνέζικα ασημίζουν την έξοδο της παράστασης. Ιδιαιτέρως, θα πρέπει να εφιστήσουμε την προσοχή του θεατή–ακροατή στην μουσικοηχητική παρέμβαση του πιάνου που υποστηρίζει, εκφράζει και οδηγεί τον διαλογισμό των θεατών κατά τη διάρκεια μιας παράστασης, πέρα από τα δρώμενα. Σημείο που, υπήρχε σε κάθε παράσταση Αρχαίου Δράματος, ως τελετουργικό εργαλείο τόσο τα δρώμενα τα επί σκηνής, όσο και για την συγκέντρωση, τη διαύγεια και άλλα πολλά, των θεατών.

Άρης Ρέτσος:

Γεννήθηκε στην Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου το 1957.
Ήρθε στην Ελλάδα στις 17-1-1973 ημέρα Τετάρτη, ώρα 07.37
Απόφοιτος της σχολής Βεάκη το 1981.
Στο θέατρο συμμετείχε στο «Μακρύ Ταξίδι της Μέρας Μέσα στη Νύχτα» του Ευγένιου Ο’ Νηλ με τον θίασο της Έλσας Βεργή, στο «Σάρα τα παιδιά ενός κατώτερου θεού» με το θίασο της Έλλης Λαμπέτη στο ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Κρήτης στο «Κατσούρμπος» κ.ά. Από το 1981 έως το 1986 συμμετείχε στον κινηματογράφο και την τηλεόραση στις ταινίες «Απέναντι» και «Μανία» του Γ. Πανουσόπουλου, στο «Μπορντέλο» του Ν. Κούνδουρου, στη «Φωτογραφία» του Ν. Παπατάκη, μία ταινία που συγκαταλέγεται στις 10 καλύτερες του ελληνικού κινηματογράφου, καθώς και στην τηλεταινία «Χώμα & Νερό» του Νίκου Κάσδαγλη σε σκηνοθεσία Φ. Βιανέλλη, όπως επίσης και στην τηλεοπτική σειρά του Ι. Μ. Παναγιωτόπουλου «Αστροφεγγιά» (1981) όπου υποδυόμενος το ρόλο του φυματικού νέου Πασπάτη έγινε γνωστός στο ευρύ τηλεοπτικό και θεατρικό κοινό της εποχής.
Το 1985 ωστόσο ο πολλά υποσχόμενος νεαρός πρωταγωνιστής Άρης Ρέτσος, με ασυνήθιστη το λιγότερο για τα δεδομένα της εποχής του επιλογή, απομακρύνεται από το θεατρικό καθώς και από τον κινηματογραφικό χώρο, ενώ προσανατολίζεται αποφασιστικά στην εκπαίδευση και έρευνα των κανόνων της τέχνης του ηθοποιού, της υποκριτικής εν γένει και του Αρχαίου Δράματος ειδικότερα.
Μάλιστα τότε είναι που άρχισε να εξασκείται συστηματικά, στην ήπια βεβαίως, πλην όμως πολεμική τέχνη του tai chi chuan. Το 1992-93 και μετά από επταετή απουσία από τα θεατρικά δρώμενα εμφανίζεται... πάλι... ο ίδιος... με ένα έγχορδο όργανο επί σκηνής, ερμηνεύοντας στο Θέατρο «ΕΜΠΡΟΣ» και στην «Ανοιχτή Δοκιμή», αποσπάσματα από την τραγωδία του Σοφοκλή «Αίας» στο Αρχαίο Κείμενο.
Σ’ αυτήν την παράσταση, γίνεται φανερό για πρώτη φορά επίσης, ότι η «μουσική», το μέτρο και ο ρυθμός καθορίζουν απόλυτα την Ερμηνεία στο Αρχαίο Δράμα, τη σκηνοθεσία, την κινησιολογία κτλ.
Η πρόταση αυτή έτυχε τουλάχιστον θερμής υποδοχής αιφνιδιάζοντας το θεατρόφιλο κοινό, μάλιστα ο ίδιος ο Μάνος Χατζηδάκις, σαν απλός θεατής της εν λόγω παράστασης, πρότεινε αμέσως να συμπεριληφθεί ο Αίας του Α.Ρέτσου στη δισκογραφική παραγωγή του «Σείριου».
Το 1993-94 από το χώρο της σκηνοθεσίας αυτή τη φορά, εμφανίζεται πάλι , επιλέγοντας το Σύγχρονο Ελληνικό Θέατρο και σκηνοθετεί το νεοελληνικό έργο του Δ. Κεχαϊδη «Το Τάβλι».
Το 1995 ιδρύει την θεατρική Εταιρία «Πολυώνυμο» και με κεντρικό πρόσωπο το Χορό της Αρχαίας Τραγωδίας, παρουσιάζει στο θέατρο Σφενδόνη αποσπάσματα από την «Αντιγόνη» του Σοφοκλή με τίτλο «Αντιγόνης Χορός».
Tο 1996 συμμετέχει στην διεθνή συνάντηση ποίησης «Μυρίσαι το Άριστον» στο Ηρώδειο, σε σκηνοθεσία της Μ. Λυμπεροπούλου, με χορικά από τον «Αίαντα» του Σοφοκλή. Το 1998 συμμετέχει στη Διεθνή Συνάντηση Θεάτρου των πολιτιστικών εκδηλώσεων του Ευρωπαϊκού Κέντρου Δελφών, «Το Αρχαίο Δράμα στην Ανατολή», με την παράσταση «Αντιγόνης Χορός».
Το 1999-2000 παρουσιάζει την παράσταση «Στροφές Αντιστροφές» από έργα του Σοφοκλή, συνεργάζεται με το Μουσικό Σύνολο «Σκαλκώτα» υπό τη μουσική διεύθυνση του Μίλτου Λογιάδησε έργα του Γ. Ξενάκη.
Παράλληλα από το 1993 ως το 2001 συμμετέχει σε πολιτιστικές εκδηλώσεις και φεστιβάλ στην Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Γιάννενα, Πάτρα, Ιθάκη, Τρίπολη, Κρήτη κ.λ.π ενώ συνεχίζει και μετά από 10 χρόνια, καθώς φαίνεται να εξασκείται συστηματικά στο θεατρικό δρόμο που έχει επιλέξει.
Το 2001 στο πλαίσιο του Ελληνο-Γερμανικού Φεστιβάλ Θεάτρου στην Κολωνία της Γερμανίας, παρουσιάζει στο “Studio Buhne” την παράσταση «Στροφές Αντιστροφές» από έργα του Σοφοκλή.

Από το 2001 ο Άρης Ρέτσος συνεχίζοντας την έρευνα στο χώρο του Αρχαίου Δράματος, αλλάζει τώρα, εντελώς κατεύθυνση. Επικεντρώνεται στη σύγχρονη πλέον ελληνική γλώσσα, και αποκλειστικά στην όποια δυνατότητα, οργανικής μεταφοράς, σε αυτήν, του μέτρου και του ρυθμού, στην ερμηνεία της τραγωδίας, και στην αναβάθμιση ενδεχομένως της υποκριτικής τέχνης, στο Αρχαίο Δράμα.
Arthur Rimbaud «Αίμα Κακό»: Το 2008 και με την ίδια οπτική, σκηνοθετεί και ερμηνεύει ο ίδιος σαν ηθοποιός τώρα σε μια σόλο performance το ποιητικό κείμενο του Arthur Rimbaud «Αίμα Κακό».
«Θρόνος Ατρειδών» 5 Ιουλίου 2011: Στις 5 Ιουλίου 2011, το «Πολυώνυμο» και ο Α.Ρέτσος σε συμπαραγωγή με το Φεστιβάλ Αθηνών, παρουσιάζει στο Θέατρο Ηρώδου Αττικού μια συρραφή σκηνών από το μύθο των Ατρειδών με τον τίτλο «Θρόνος Ατρειδών».
Σ’ αυτή την παράσταση, σε σκηνοθεσία, μουσική, κινησιολογία, διδασκαλία και σκηνογραφία του Άρη Ρέτσου, έγινε τουλάχιστον φανερό στο ευρύ κοινό αλλά και σε ολόκληρο το θίασο η δυνατότητα που έχει το μέτρο και ο ρυθμός στη Σύγχρονη Τέχνη.
«Έπεα Πτερόεντα» 2011 έως 2015: Συνεχίζοντας ωστόσο από τότε στη θεματική του μύθου των Ατρειδών παρουσιάζει σε θέατρα και φεστιβάλ ανά την Ελλάδα ερμηνεύοντας ο ίδιος σαν μουσικός, εκτελεστής και ηθοποιός τη μουσική παράσταση «ἔπεα πτερόεντα» ενώ παράλληλα συνεχίζει τη διδασκαλία τις μεθόδου σε δραματικές σχολές και σεμινάρια σε νέους ηθοποιούς και χορευτές, τόσο στην Αθήνα όσο και σε άλλες πόλεις.

Εισιτήριο:
7€ Κανονικό
5€ Συμμετέχοντες των Εργαστηρίων / Μαθητικό / Φοιτητικό / Κάτοχοι Κάρτας Ανεργίας (ΟΑΕΔ) & Πολυτέκνων (ΑΣΠΕ) & Ευρωπαϊκής Κάρτας Νέων/ ΑμεΑ

**Για να παρακολουθήσετε και την παράσταση «metamorfosis» το ίδιο βράδυ, το ενιαίο εισιτήριο είναι 10€ και 7€ αντίστοιχα.